Strona Główna Forum modelarzy RC
Forum prowadzone przez Szkołę Latania RC-LIPOL

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Elektronika w modelach
Autor Wiadomość
Grzesiek 


Wiek: 42
Dołączył: 20 Paź 2011
Skąd: Strażów
Wysłany: Nie 13 Lis, 2011   Elektronika w modelach

Niniejszy temat został napisany przez ertman_176 bedący członkiem Polskiego Forum Modelarskiego RC.

Pytanie podstawowe:

Czy chce się polatać czy powalczyć z modelem. Nie ważne co wybierzesz powinieneś najpierw przeczytać te parę zdań. Napisałem to najprostszym językiem jakim jestem tylko w stanie przekazać to wszystko. W „” umieściłem słowa które należy brać za potoczne a także całe cytaty z rozmów z młodymi adeptami.

Nadajnik

Nadajnik e-sky to prosty nadajnik i w sumie do zabawy na małym polu wystarczy. Masz podstawowe 4 kanały, mamy reversy kanałów [czyli odwracanie wychyleń serwa] i trymery [przesuwanie "neutrum" serwa]. Nic więcej do podstawowego sterowania ci nie potrzeba. Większość zestawów jakie sprzedaje się i są brane pod uwagę przez początkujących dziś działa w pojedynczej przemianie lub tez na 2,4ghz. Pojedyncza przemiana oznacza ze odbiornik odbiera sygnał z nadajnika „raz”. Odbiorniki podwójnej to tak jakby 2 odbiorniki w jednym zapewniają czystszy sygnał mamy kwarce, czyli przypisany kanał do danej częstotliwości. W 2,4ghz nie ma kanałów które sie oznacza gdyz nadajnik i odbiornik zestraja się przed lotem tak jakby szyfrem. Nazywa sie to kodowaniem a sama częstotliwość ulega ciągłej zmianie w czasie pracy tak jakby aparatura sama skakała z kanału 74 na 65 potem na 76 itd
tyle ze w szerokim pasmie 2,4ghz. Na temat wyboru nadajnika możecie zapytać w dziale elektronika/nadajniki. Jest tam także kilka porównań które warto przejrzeć.

Czyli nadajniki z grubsza mamy wyjaśnione

Odbiornik i regulator obrotów silnika

Odbiornik odbiera sygnał wysyłany z nadajnika a więc potrzebuje zasilania.

Zasila się go na dwa sposoby:

albo poprzez dodatkowy pakiet 4,8V [6v] albo poprzez "bec" regulatora.

Bec to taka część elektroniczna w regulatorze obrotów silnika która zamienia napięcie akumulatora silnika na napięcie 5V i jest ono wysyłane kablem sygnałowym do odbiornika tym 3 żyłowym i to właśnie to zasila nasz odbiornik. Regulatory silnika występują jako opto oraz bec.
Bec wyjaśniłem. Opto nie posiadają tego regulatora i wymagają osobnego zasilania albo pakietem 4,8V[6V] albo osobnym małym regulatorem zwanym po prostu bec.
Istota tego jest to że regulatory z bec dają 5v ale o małym prądzie tj. zazwyczaj 1A. Czasami większe modele posiadają wiele serw albo tez same nawet podstawowe serwa pobierają w momencie krytycznym czyli w locie, szybkim, w czasie wykonywania ostrego manewru ruszymy wszystkimi serwami „na maxa” to okazało by się ze nasz bec nie poda prądu bo będzie go miał za mało. Wtedy tez model przestaje przez chwile być sterowny.O tyle o ile małe modele są tanie i „boom” zwane też kretem czy po prostu kraksą nie jest drogie a same momenty są małe to modele po parę tysięcy złotych już tak nie do końca. Duży model powoduje realne potężne zagrożenie dla wszystkiego wkoło. Zauważmy też ze małe szybowce maja pakiety 250mah 4,8v [modele latające blisko nas] a duże modele maja pakiety 3300mah 6v [używające mocnych serw] a zasilają tylko serwa i odbiornik. Ma to uzmysłowić wam jak duże mogą być prądy i jakie model może mieć potrzeby.

Regulatory posiadają wbudowany taki element elektroniczny które odcina silnik na parę sekund jeżeli napięcie akumulatora spadnie poniżej dopuszczalnego w tym momencie. Detekcja akumulatora 2s i 3s odbywa się automatycznie spotyka się jeszcze regulatory programowane oraz ze zworka zmiany 2/3s. Silnik oczywiście ma tylko krótką przerwę która nie zagraża spadnięciem modelu na ziemie ale jest to znak że należy możliwie szybko lądować. Nawet jeżeli silnik przestanie odpowiadać to serwa i tak będą działać.


Silnik i regulator obrotów oraz śmigła

W tym momencie najczęściej stosowane są silniki bezszczotkowe - to te 3f, a szczotkowe to te spotykane w Lamie/Nemo i one na starcie wypadają z kupowania ich solo ze względu chociażby na wagę. Silniki 3f są o „połowę” lżejsze a dają takie same osiągi.
Cytat:


Co to jest KV ?


To jest ile obrotów ma silnik z 1V akumulatora

Im większe będziemy mieli KV tym szybciej będzie się smigło kręcić
Załóżmy zasilanie 2s Li-Pol

czyli 8,4V x KV = obroty bez śmigła

Cytat:
"Jakie napięcie i prąd może dostać silnik żeby się nie spalił"


Jest to podane w specyfikacji silnika.

Zasilanie: 2s Li-Po

chodzi o : Prąd chwilowy: 15A (przez 60s)

Co mówi nam prąd chwilowy a co prąd

Załóżmy prąd chwilowy powiedzmy 15A/60sek

Uzwojenie silnika zaczyna się palić jeżeli prąd nie zmaleje przez 60sekund.

Poza tym podawana jest tabelka z danymi, trzeba na nie brać poprawkę bo nie zawsze są rzetelne bo same osiągi każdy silnik ma indywidualne

Dane techniczne
Zasilanie : 2s Li-Po
Śmigło : 6x4
RPM : 13000

Prąd : 12A
Uzyskany ciąg : 413g

czyli ani obroty ani ciąg ani prąd nie muszą tyle wynosić chociaż powinny.

RPM = round per minute czyli obroty na minute

Regulatory chińskiej produkcji mają też często zawyżane swoje możliwości a więc regulatory warto brać trochę na wyrost.

Cytat:
"Czy każdy regulator 3fazowy pasuje do każdego silnika ?"


Silniki i regulatory używane przez początkujących zazwyczaj ze sobą współpracują, ogranicza je jedynie prąd, Prąd chwilowy: 15A (przez 60s) czyli regulator powinien mieć 12A dlatego ze każdy regulator ma większe możliwości chwilowe niż nazwa wskazuje

Nazwa powiedzmy 12A oznacza ze można używać dla naszego silnika 12A prądu z akumulatora przez tyle czasu ile mamy pojemność akumulatora.

Należy również zwrócić uwagę na to czy regulator obsługuje zakładaną przez nas ilość cell akumulatora, chociaż zazwyczaj na początku używamy 2-3 cele a w sumie każdy regulator obsługuje taką ilość.

Bardzo ważne jest aby żądne kable w regulatorze się nie stykały – należy zadbać o ich izolację względem siebie. Można do tego użyć rurki termokurczliwej albo taśmy izolacyjnej.

Jeszcze jedna sprawa z silnikami

Jeżeli producent podaje ze możesz użyć 2-3s akumulatora [2s to pakiet 7,4v a 3s to 11.1v] to śmigło dla 3s zawsze musi być mniejsze niż dla pakietu 2sa dla 2s może być o 1 cal czasami 2 większe

Śmigła

Kupuje się kilka śmigieł o różnych rozmiarach aby dobrać optymalne do zestawu i oczekiwań.

Na początku kariery kupuje się większa ilość sztuk bo to najczęściej uszkadzany element modelu. Śmigieł się nie klei. Śmigła przed założeniem należy wyważyć

Jak się zapłaci za śmigło to i wyważone jest chociaż nie zawsze.

Aby wyważyć bierze się szpilkę, przekłada przez otwór, stawia na podpórce, równej z obu stron i patrzy czy nie przeważa na którąś stronę.

Śmigło dobiera się w 2 parametrach - średnica i skok
Im śmigło większe tym większy ma ciąg, im większy ma skok tym szybszy strumień za sobą wytwarza

Na początku nie stosuje się śmigieł 3-łopatowych

Modele typu latające skrzydło lata szybko a wiec należy mu włożyć śmigło małe z dużym skokiem aby "strumień" zaśmigłowy był szybki.

Do mierzenia prędkości używa się przyrządu zwanego tachometru.
Śmiglo jak juz mówiłęm dobiera sie do silnika, posiadanego akku a wszystko to do modelu.

Ważna rzecz

Zauważ ze silniki często nie posiadają piasty. To taki element do którego montuje się śmigło
Nie da rady włożyć śmigła powyżej 3 cali na wcisk na ośkę. Piastę montuje się na wale silnika śrubkami na samym końcu wału. Na to zakłada się śmigło na gumkę. Przy uderzeniu gumka puszcza śmigło i śmigło się nie łamie. Piastę dokupuje się oddzielnie od silnika.


2 silniki 3f nie mogą być ”kierowane” z jednego regulatora. Przy okazji coś wytłumaczę

Silnik i regulator posiadają po 3 kable a regulator podaje prąd w taki sposób:

jeden kabel potraktujmy jako masę a następne 2 jako plus. Obrót silnika polega na wymuszaniu ruchu rotora [tej części kręcącej się]. Istnieją silniki 3f które wyglądają tak jak szczotkowe ale ich zasada działania jest taka sama sama jak każdego silnika. Uzwojenie z drutu przewodzi prąd, powstaje pole magnetyczne wkoło uzwojenia, w rotorze jest magnes który jest odpychany i silnik zaczyna się kręcić.

Wracając do kabelków; w silniku szczotkowym mamy + i -. Prąd biegnie z - do + dwoma kablami.
W silniku 3f mam 3 kable, ich zamiana spowoduje zmiane kierunku obrotu silnika.

http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=5373

Jako ze silniki szczotkowe można złączyć ze sobą kabelkami i powstanie nam układ w którym zawsze - idzie do + i silniki są sterowane jednym regulatorem tak w 3f z powodu wyżej wymienionej przyczyny nie można zastosować takiego układu. Stosuje się 2 silniki i 2 regulatory.

Cytat:
„Ile akumulatorów nam potrzeba aby zasilić taki układ i ilu kanałów do sterowania silnikami??”


Akumulator rzeczywiscie wypada dac mocniejszy bo prad pobierany jest podwójnie ale nie trzeba dawac 2 akumulatorów. Jest taki kabel który łaczy kable regulatora od strony akumulatora zwierając np. + i +; uzywa sie wtedy jednej baterii. Tak samo istnieje kabel do podlaczenia 2 regulatorów bo mamy 2 kable sygnałowe od regulatora Oczywiscie jak posiada sie radio wielo kanałowe uzywa sie mixerów które synchronizuja prace silników z sterem kierunku - wychylamy ster kierunku i jeden silnik zwalnia. Nazywa się to kablem Y i używa się także wraz z serwami aby jednym kanałem obsłużyć lotki z dwoma serwami. Dlaczego stosuje się lotki z dwoma serwami ?? Bo mają dużo większe wychylenia niż sterowane jednym serwem.

To teraz serwa

Jak zauwazyc mozna mamy wiele rodzajów serw, rozne wielkosci i uciagi oraz rozne przeznaczenia

Serwa jakie wpadaja na poczatku w rece to zazwyczaj tzw. 9g
albo std czyli standard dalej zwane 45g
To oczywiscie jest ich waga. Jako ze im model lzejszy to serwa 45g niestety nalezy zostawic do nastepnych projektow.

Serwa 45g maja zwykle usiag okolo 3-3,5kg ,serwa 9g maja okolo 1kg
Modele które sie buduje na poczatku zadko siegaja 1kg a same latanie jest raczej bez wiekszych akrobacji a wiec spokojnie serwa 9g sie nadaja na pierwsze. Ich cena jest dobra bo kosztuja juz mniej niz 20zł.

Cytat:
„na początku to ładne akrobacje wychodzą ale bez kontroli „


dokladnie, ale udzwig serw 9g akurat w tym wypadku i tak wystarczy

Sa rozni producenci serw. Ja zalecam serwa hxt90 albo e-sky ktore mozna pozyczyc z lamy lub zakupic w sklepie.

Zakładajac model do 1m wielkosci który ma posłużyć jako trener mozna spokojnie zmiescic sie w 500g.

Przejdzmy do akumulatorów.

Pomijam akumulatory nadajnika które stanowią paluszki AA [oczywiscie pożądane są akumulatory]

Do nadajnika kupuje sie odpowiednia ilosc paliuszków AA od 4 do 8 w zaleznosci od radia.

Radio ma gniazdo do ladowania akumulatora.

Rozni producenci uzywaja roznych wtyczek i ich polaryzacji

Akumulator silnika [li-pol]

Ma podane cele [ogniwa] najczesciej 2s[7,4V] i 3s[11.1V]. Podane napiecia są nominalnymi a w pełni naładowany akumulator ma troche większe napiecie.

Akumulatory wystepuja w pojemnosciach od 50mah do ~ 6000mah. Łączac 2 cele lub wiecej 1300mah + i + a minusy wolne otrzymamy pakiet 2600mah itd. w zaleznosci od ilosci uzytych cel

Sam akumulator posiada 2 kable do ladowania jeden + i – zakończone koszulką termokurczliwą[należy samemu zalutować wtyczke] lub zakończone wtyczką [najczęście tzw. T] a drugi wielożyłowy. Ten wielożyłowy kabel jest poprowadzony pojedynczo od kazdej celi tak aby kazda była ładowana oddzielnie co jest najlepszym sposobem jej ladowania.

Teraz ostatni rzecz w sprawie akumulatora. Jest tam zapis 10C 12C 15C 20C itd

Jest to prad jaki moze akku oddac. Zakladajac pakiet 1000mah. Ilość cel jest ta sama.
Mamy 2 pakiety; jeden 10C drugi 20C.
Nasz zestaw tj. silnik i regulator i smiglo pobiera 12A ciągłego prądu.
Pakiet 10C o pojemności 1000mah czyli 1A x 10C oddaje 10A ciągłego produ i nie zagraza to jego kondycji. Ale nasz zestaw wymaga 12. Używanie tego pakietu bedzie krótkie, szybko sie bedzie wyladowywal i szybko zostanie uszkodzony tj. spuchnie. Nt. obsługi li pol jest artykułów na forum
Akumulator o wyzszym C czyli 20C bedzie w stanie oddac maksymalnie 20A.
Nasz zestaw pobiera zawsze 12A a wiec nawet jak bedzie wiecej to nie pobierze.

Teraz pojemność

Jeżeli już dobraliśmy odpowiednie C i napięcie pakietu do naszego „zestawu” ale czas lotu jest zbyt krótki należy zwiększyć pojemność np do 1500mah co zwiększy czas lotu ale nie o 50% więcej jak by się chciało wyliczyć. Należy pamiętać ze wieksza pojemnosc to wieksza waga a jak waga to i wyważenie modelu. Bardzo często akumulatory w trenerkach jest montowane w środku ciężkości
co wyklucza ustawianie środka ciężkości kilka razy

Chyba elektronikę mamy omówioną
 
 
     
marcin_k 

Wiek: 28
Dołączył: 20 Paź 2011
Skąd: Strażów
Wysłany: Nie 13 Lis, 2011   

Napewno się komuś przyda.
Pozdrawiam ;-)
 
 
     
grzegorz 


Dołączył: 01 Lis 2011
Skąd: Krzemienica
Wysłany: Nie 13 Lis, 2011   

bardzo konkretny tekst, Grzesiek, dzięki
Mi przyda się na pewno..
_________________
apetyt rośnie w miarę jedzenia
 
 
     
Bartek-Rex 


Wiek: 24
Dołączył: 12 Lis 2011
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 13 Lis, 2011   

Bardzo pomocne to jest panie Grzesku. Wiele rzeczy nie rozumie, ale tata mi pomoże.
Dziękuję. Bartek
_________________
Na Warsztacie: Easy CuB vel Piper CUB
W zamyśle: AN-2
RED BARON FOKER
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 13