Forum modelarzy RC
Forum prowadzone przez Szkołę Latania RC-LIPOL

Wyposażenie... - AutoPilot

RCkopter - Sob 16 Cze, 2012
Temat postu: AutoPilot
W najbliższym czasie zamierzam dokupić do mojej "floty" FPV kolejny element który udogodni, da poczucie bezpieczeństwa i uprzyjemni mi latanie FPV. Z racji takiej że posiadam już OSD Remzibi'ego, zamierzam kupić (opcjonalnie) AutoPilot'a który będzie kontatybilny z moim OSD: https://store.diydrones.com/category_s/1.htm
Chodzi mi głównie o to żeby model po utracie zasięgu wrócił na miejsce startu, bądź kiedy sobie tego zażyczę :-) Latanie po punktach mnie nie interesuje.
A może znacie jakieś inne AutoPiloty które są proste w konfiguracji i nie straszą ceną :?:
Na jakich wy latacie :?: i czy mogę liczyć na waszą pomoc w konfiguracji AP :?:

marcin_k - Sob 16 Cze, 2012

Ja jak bym miał kupować to wzioł bym to http://www.foxtechfpv.com...ilot-p-397.html ...

Pozdrawiam ;-)

RCkopter - Sob 16 Cze, 2012

I z tego co się dowiedziałem FY31AP działa z OSD Remzibiego :-D
Marcinie i Piotrze, wywołuję was do tablicy ;-) mieliście jakiś doświadczenia z FY31AP :?: Jakieś ustawki itp. :?:

marcin_k - Sob 16 Cze, 2012

Działą działa...
Niestety nie testowałem...

Pozdrawiam ;-)

Piotr - Sob 16 Cze, 2012

Dobry temat, sam obecnie uruchamiam dla klienta autopilota na ArduPilot.
i na wstępie powiem, że robię to ostatni raz :evil: .

Co do ArduPilot to sprawa ma się następująco: Jest to platforma do badań a nie gotowy komercyjny produkt. Aby wszystko zadziałało wymagana jest wiedza z zakresu programowania procesorów i wprowadzania zmian w kod źródłowy programu. Podobno ma bardzo dużo możliwości, ale moje zdanie jest takie: Jeśli szukasz autopilota do latania to kup coś gotowego, tak by włożyć ustawić i latać. Przy ArduPilot jest masę roboty z konfiguracją i softem, nie ma do tej pory jasnej instrukcji obsługi większość trzeba dokonywać samemu, co bardzo irytuje. No i cena, za procka i IMU to 299$ a gdzie jeszcze pozostałe czujniki i OSD.
Ostatnio znalazłem ciekawy projekt autopilota z OSD opracowanego w Polsce przez niejakiego ZBIGA znajdziesz w google, zapowiada się dość ciekawie i cena około 800 zł, warto się zaznajomić. Co do FY31AP nie mam jednoznacznego zdania. Mogę tylko dodać, że to projekt zamknięty i przez to gotowy do latania, więc kupimy i latamy.

Jutro jak wszystko dopnę z elektroniką to pierwsze testy w powietrzu ArduPilot, wtedy coś więcej napiszę.

Daj znać jak coś wybierzesz

marcin_k - Nie 17 Cze, 2012

Co FY31AP to z tego co słyszałem jest to system prosty w obsłudze...
Ludzie nawet sobie chwala...

Pozdrawaim ;-)

RCkopter - Nie 17 Cze, 2012

Hmmm... Mam ciężki wybór teraz :-/ Przyznam że jestem w AP'ach zupełnie "zielony", jedynie co w swoim życiu ustawiałem to był stabilizator helika-"Flymentor" :->
... teraz nie wiem, co wybrać :?: Czy nasz polski produkt :?: , (dla "zielonego") jest wszystko po Polsku... Czy (bardziej sprawdzony) FY31AP, gdzie jest niby prosty (dla tych którzy mieli już z nim do czynienia) ale jest już tu trudniej dla mnie, gdyż jest wszystko po Angielsku (poliglotą nie jestem) :-(

RCkopter - Nie 17 Cze, 2012

FY31AP to koszt 198$ bo OSD już mam, w przypadku AP Z&PitLab chyba czekałby mnie zakup Autopilota i OSD, bo nie wiem czy zagra z OSD Remzibiego?
RCkopter - Nie 17 Cze, 2012

Piotr napisał/a:
uruchamiam dla klienta autopilota na ArduPilot.
i na wstępie powiem, że robię to ostatni raz :evil: .

Co do ArduPilot to sprawa ma się następująco: Jest to platforma do badań a nie gotowy komercyjny produkt. Aby wszystko zadziałało wymagana jest wiedza z zakresu programowania procesorów i wprowadzania zmian w kod źródłowy programu. Przy ArduPilot jest masę roboty z konfiguracją i softem, nie ma do tej pory jasnej instrukcji obsługi większość trzeba dokonywać samemu, co bardzo irytuje. No i cena, za procka i IMU to 299$ a gdzie jeszcze pozostałe czujniki i OSD.


ArduPilot odpada :!: , tu dziękuje za informację i wypowiedź Piotrze :-)

marcin_k - Nie 17 Cze, 2012

Jesli Zbig to osd i auto czyli Osd jakies 400zł+ Auto 500zł...

Pozdrawiam ;-)

Piotr - Nie 17 Cze, 2012

dziś skończyłem ustawienia, nawet zaczęło wszystko fajnie działać, ale do lotu nie doszło. Aparatura którą dostałem do klienta zestawu, okazała się mieć zasięg na 30 kroków, więc nie odważyłem się na tym polecieć. Może w tygodniu oblatam.

Co do zbiga to masz rację potrzebne jest OSD i AP inaczej nie będzie działać

Marcin przesadza OSD kupiłem za 400 zł z czujnikami, cena AP ma wynośić 400 zł wiec za całość 800 zł

Gabiartek - Wto 19 Cze, 2012

Ja latam na autopilocie RVOSD5. kosztuje ok 300doarow, ale ma w sobie wszystko co trzeba i po podłączeniu wystarczy go skonfigurować z menu ekranowego przy pomocy pilota na podczerwień i można latać. Uważam że jest łatwy do podłączenia,Powrót po utracie linku działa świetnie, masz też opcję stabilizacji lotu, lotu na wprost i jescze kilka, bardzo fajne OSD i wszystko w jednym kawałku niewielkich rozmiarów. Ja bardzo polecam. W przyszłości możesz sobie dokupić telemetrie. Ja dokupilem , podpiąłem do kompa i na mapach google rysuje mi trase lotu. Rewelka.
Piotr - Czw 21 Cze, 2012

W jaki sposób wytyczasz trasę, skoro nie masz radiomodemów ?
Próbowałeś londować na autopilocie?
jeśli tak to jaka ma odchyłkę ?
czy prędkośc jest mieżona tylko za pomocą GPS?
w jaki sposób ustawiasz prędkość przelotową w autopilocie ?

Gabiartek - Sob 23 Cze, 2012

W jaki sposób wytyczasz trasę, skoro nie masz radiomodemów ? (trasę lotu po waypontach programuje sie wg. współrzędnych gps, ale tu akurat jest problem bo mimo że mozna zaprogramować chyba z 15 waipontów to poza terenem USA i Kanady to nie działa)
Próbowałeś londować na autopilocie? - Nie ma on opcji lądowania na autopilocie. Jak doleci do pozycji startu to krąży lub robi ósemki. Jak mu się wyczerpie bateria silnika to po prostu ląduje jak najbliżej i tyle, ale nie mozna okreslic dokładnie miejsca lądowania.
jeśli tak to jaka ma odchyłkę ?
czy prędkośc jest mieżona tylko za pomocą GPS? - Tak
w jaki sposób ustawiasz prędkość przelotową w autopilocie ? - Prędkości przelotowej nie da się zaprogramować, chodz jest w menu taka opcja. Obecnie to nie działa ale pewnie będzie to niedlugo mozliwe jak soft bardziej sie rozwinie. Mozesz zaprogramować wysokość lotu oraz obroty silnika w czasie lotu do bazy. . tu programujesz dwie prędkości: 1.powyżej zadanego pułapu(glide), 2. Poniżej zadanego pułapu.
Pozdrawiam

Piotr - Sob 23 Cze, 2012

Szkoda że tak mało dopracowany, wyglądał na wartego uwagi.

Dziś oblatałem ARDU i mimo tylu ustawień i zabawy konfiguracyjnej, efekt końcowy był więcej niż zadowalający. Na lądowanie się nie odważyłem, ponieważ to sprzęt klienta składany pod zamówienie, ale cała reszta miło zaskoczyła. Bez trudu można ustawić punkt na mapie do którego ma lecieć, wysokość i prędkość przelotu, jak również średnicę zawracania w punkcie. Co do samego lotu to był bardzo stabilny, żadnego pompowania, ani innych dziwnych odchyleń. Ale tu akurat myślę, że to duża zaleta samego modelu (FPVraptor), rewelacyjnie się prowadził. Mimo że gondolka z silnikiem była źle zamontowana i model przy starcie walił dziobem w ziemię.

Ogólnie mogę powiedzieć że ARDU jako autopilot powinien się sprawdzić, ale to raczej produkt dla cierpliwych, z dość dużo wiedzą informatyczną, i masa czasu i zdrowia przy konfiguracji.

Jeśli ktoś z was się zdecyduje na ten produkt, to w miarę możliwości służę pomocą.


Właśnie się dowiedziałem że testy lądowania wypadły pomyślnie :mrgreen:

Gabiartek - Pon 25 Cze, 2012

Wygląda na to że ten Ardu jest dla bardziej zaawansowanych i ma większe możliwości. RVOSD jest łatwy do zaprogramowania, i robi się to z poziomu menu ekranowego. Programuje sie go pilocikiem na podczewień i ma wszystkie podstawowe funkcje związane z powrotem do bazy po utracie linka z aparatury lub linka video. Jest tez rozwojowy. Można w nim robić uopgrade softu. no i we współpracy z urządzonkiem odczytującym parametry lotu , które ma wyjście na 2 serwa można podłączyć anntena tracker (śledzenie anteną samolotu). Przynajmniej jest wybór.
Pozdrawiam.

RCkopter - Pon 25 Cze, 2012

Bardzo mnie ciekawi ten AutoPilot RVOSD5. Powiedz mi jak się ustawia go na 3 pozycyjnym przełączniku? Czy jest tak jak w większości? Czyli Stabilizacja i powrót do domu?
I jak ze stabilizacją, jest stabilna?

Gabiartek - Wto 26 Cze, 2012

Możesz go ustawiać dwu lub trzypozycyjnym przełącznikiem na aparaturze np. podczas lotu. Miedzy innymi włączasz np. stabilizację lub krążenie w punkcie lub lot na zadanej wysokości czy lot w danym kierunku. Powrót do domu włączasz po prostu wyłączając aparaturę. Wtedy on rozpoznaje utratę linku i przechodzi na RTH czyli powrót do domu. Tu masz linka http://www.rangevideo.com...products_id=135
Pozdrawiam. Jak masz więcej pytań to pisz.

RCkopter - Nie 02 Wrz, 2012

c.d.
RangeVideo 5.1 zakupione i zamontowane w modelu URSUS XXL :-D
Teraz mam pytanie do znawców... Jak wyłączam nadajnik RC, autopilot włącza RTH i wiadomo o co chodzi, tylko że nie mam włączonego failsafe czy musi failsafe być ustawiony???


Auto pilot po 1 locie i... kiedy włączam RTH silnik gaśnie :-( co mam nie tak skonfigurowane lub jaką funkcje właczyć w AP???
POMOCY proszę

Gabiartek - Nie 02 Wrz, 2012

Trzeba ustawić obroty silnika(wychylenie drążka przepustnicy) w menu dla RTH. Dziś latalem. Autopilot sprawowal sie swietnie. Pozdrawiam.
RCkopter - Pon 03 Wrz, 2012

Możesz mi napisać o którą to opcje chodzi i jak to zrobić krok po kroku, bo widzę w instrukcji wzmiankę o FS(failsafe)... :-(

Rany nie daję rady :cry: Niby jestem w ustawieniach set throttle i failsafe, to teraz ustawiło mi się tak że jak mam przepustnicę na 90% to włącza mi się RTH :-( Gdzie te krańce tego gazu ustawić? Proszę o pomoc :!:

Gabiartek - Pon 03 Wrz, 2012

Tutaj masz podane jak ustawić autopilota:
Jak nie będzież dawał rady, to pisz.
http://www.rangevideo.com...th%20RVOSD5.pdf

Gabiartek - Pon 03 Wrz, 2012

Autopilota można tak ustawić(i chyba to najlepiej zdaje egzamin), aby RTH włączało sie po osiągnięciu odpowiedniego ustawienia przepustnicy. Ale nie maksymalnego drążkiem aparatury lecz jeszcze większego. Należy tak ustawić Autopilota ąby uruchamiał RTH gdy będziesz miał np powyżej110% przepustnicy (failsafe odbiornika nalezy wtedy ustawić na ok 115%), natomiast max. wychylenie przepustnicy na 100%.Wtedy po wyłączeniu odbiornika włączy ci się failsafe z przepustnicą na 115% i to uruchomi RTH. W "set cruise throttle" ustawiasz poziom przepustnicy na której będzie leciał samolot do momentu osiągnięcia zaprogramowanej wysokości. Gdy osiągnie tę wysokość przechodzi na glide throttle, ktore też musisz ustawić.(następne w menu. Ważna rzecz: po wytrymowaniu samolotu ustaw sobie w menu: "save neutrals". Zauważyłem też że powinno się podpiąć do wolnego kanału odbiornika gniazdo autopilota odpowiedzialne za sterowanie menu z poziomu aparatury, bo gdy tego nie zrobisz to autopilot potrafi czasem dostawać głupoty.
RCkopter - Pon 03 Wrz, 2012

Gabiartek napisał/a:
Gdy osiągnie tę wysokość przechodzi na glide throttle, ktore też musisz ustawić.(następne w menu. Ważna rzecz: po wytrymowaniu samolotu ustaw sobie w menu: "save neutrals". Zauważyłem też że powinno się podpiąć do wolnego kanału odbiornika gniazdo autopilota odpowiedzialne za sterowanie menu z poziomu aparatury, bo gdy tego nie zrobisz to autopilot potrafi czasem dostawać głupoty.


Ok pomału rozumuję :-?
Co masz na myśli wytrymowanie modelu?
Kabel Aux mam podłączony i spokojnie mogę poruszać się po menu w trakcie lotu itp..

Zrobiłem tak jak napisałeś, ustawiłem gaz na 115% (drążek max) i zapisałem Failsafe, po czym też ustawiłem przy tej wartości 115% włączanie się RTH w RVOSD. Następnie (przestawiłem w aparaturze) wartość na 100% kiedy drążek jest na max.. Następnie (znalazłem funkcję :-) ) ustawiłem gaz na 55% RTH kiedy ma się "wspiąć" na daną wysokość i 25% gazu w trybie glide throttle. Popraw mnie jak coś zrobiłem nie tak...
A jutro test AP :-?

Gabiartek - Wto 04 Wrz, 2012

Wszystko ok ale ustaw włączanie RTH przy 110%
Gabiartek - Wto 04 Wrz, 2012

Wytrymowanie samolotu : Startujesz, przy locie poziomym np na 25% gazu sprawdzasz czy leci równo, tzn nie skręca czy nie wnosi sie czy nie opada.Jesli nie to delikatnie trymujesz go takimi diwajsikami przy drążkach wysokości lotek i kierunku, aż uzyskasz stabilny lot, bez dotykania rękami drążków. I masz samolot wytrymowany.Wtedy to robisz save neutrals Przynajmniej ja tak robię.
RCkopter - Wto 04 Wrz, 2012

Gabiartek napisał/a:
Wytrymowanie samolotu


Ok to wiem doskonale, ale myślałem że może chodzi o wytrymowanie modelu po przez RVOSD ;-)

Model wraca :-D Zrobiłem 1 krótki lot kontrolny bo trochę wiało i muszę wizję poprawić bo walczę ciągle z obrazem :-x
Ogólnie mam mały problem z RTH kiedy model powróci mi nad "głowę" zatacza coraz większe koła/ósemki i się oddala...
Gdzie jest funkcja skorygowania tego w RVOSD??? Żeby ciaśniej zataczał kręgi. Bądź może była to przyczyna wiatru?

Gabiartek - Wto 04 Wrz, 2012

Pewnie to wiatr, jesli byl duzy, ale mimo tego ze sie oddali to potem i tak powinien wrócic.
Gabiartek - Wto 04 Wrz, 2012

Jak model wróci i znajdzie sie nad głową, to na 99% zacznie siadać wizja. Jak sie oddali powinna sie poprawiać.Ja używam nadajnika i odbiornika lawmate z antenkami o polaryzacji kolowej i ten problem jest wtedy minimalny. Mój rekord to na razie 7 km od home, wtedy obraz zaczynał mi lekko siadać. Dawały znać zkłucenia z nadajnika RC.
RCkopter - Sro 05 Wrz, 2012

Gabiartek napisał/a:
Jak model wróci i znajdzie sie nad głową, to na 99% zacznie siadać wizja. Jak sie oddali powinna sie poprawiać.Ja używam nadajnika i odbiornika lawmate z antenkami o polaryzacji kolowej i ten problem jest wtedy minimalny. Mój rekord to na razie 7 km od home, wtedy obraz zaczynał mi lekko siadać. Dawały znać zkłucenia z nadajnika RC.


Nad wizją popracuję, latam na FOX 800, mam Diversity i 2 anteny (panel i bacika)...

...Co do RVOSD 5.1 wyłączyłem w nim FS. Ponieważ kiedy wyłączyłem aparaturę przechodził mi w RTH a po włączeniu dalej leciał w RTH, dopiero po włączeniu apki musiałem jeszcze szczelić z przełącznika żeby wyłaczyć RTH :-? (dla mnie to było denerwujące). Teraz mam tak (bez FS), wyłączam aparaturę (przez poziom RSSi wie RVOSD że musi załączyć RTH) uruchamia się RTH i kiedy włączam apke od razu przejmuję kontrolę nad modelem.
Co do BARDZO obszernych kołowań nad "HOME" to myślę że przyczyniał się wiatr i przez słabą zdolność lotek (krótkie popychacze), model lata ogólnie stabilnie ale strasznie "mułowato". Bo wyobraź sobie że daję drążek na max np. w lewo a on po 2s dopiero skręca :lol:
Myślę o poprawieniu lotek(dłuższych popychaczy) i zwiększenie ewentualnie funkcji w AP Stabilization pitch gain 50 na 60...

Gabiartek - Sro 05 Wrz, 2012

A toś mnie zaskoczyl troche. U mnie włączeniu apki od razu wyłącza RTH bo wyłącza sie failsafe i przepustnica wraca na ustawienia z drążka. A co do tego twojego sposobu na wyłączenie RTH to jak to zrobiłeś że rozpoznaje po po rssi?
Faktycznie musisz mieć słabo działające lotki. Fajnie się lata po włączeniu fly by wire. Model bardzo zyskuje na stabilności lotu.

Gabiartek - Sro 05 Wrz, 2012

A tak w ogóle to z których Sokolnik jesteś? Może byśmy kiedyś polatali razem?
RCkopter - Sro 05 Wrz, 2012

Uuu mamy spory kawałek do siebie(ok. 300km) :-( a szkoda...
a'propo, RVOSD robi mi to automatycznie kiedy "wył. apke-RTH, włączam apke wyłącza mi się RTH i przejmuję kontrolę". Kiedy miałem FS to miałem jak opisałem w wyższym poście...

RCkopter - Nie 09 Wrz, 2012

Gabiartek napisz mi na jakim LRS'e latasz?
Model po kolejnych testach z RVOSD 5.1 i powiem że autopilot jest rewelacja, mnogość funkcji, możliwość zmian ustawień w locie i ta prostota SUPER, SUPER :mrgreen:
Poprawiła mi się wizja bo zmieniłem kanał z 4 (1080MHz) na 6ty (1160MHz), oczywiście w bazie mam Diversity RangeVideo i dwa odbiorniki FOX, z antenami: panel i bacik.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group